1

Schiphol naar zee

– Blog – De zeespiegel stijgt en stijgt! Dat geeft problemen, maar ook nieuwe uitdagingen en kansen. Zo is het nù de tijd om Schiphol en de vliegvelden Zestienhoven en Lelystad naar zee te verplaatsen. Dat biedt veel mogelijkheden.

Zo is een eiland voor de kust van Scheveningen met een dijk naar Hoek van Holland en IJmuiden een goede kustverdediging tegen het stijgende water.

Er ontstaat dan een stuwmeer dat gebruikt kan worden voor de opslag van elektriciteit. Bij veel aanbod van natuurstroom wordt het meer leeggepompt en bij vraag naar stroom loopt het water via turbines er weer in. En er onstaat ruimte voor windmolens en zonnepanelen.

Maar de grootste voordelen zijn natuurlijk een enorme ruimtewinst in de Randstad voor de bouw van huizen en wellicht voor nieuwe natuur. Bij Amsterdam kan bijna een hele stad worden bijgebouwd. En in Rotterdam is de discussie al een tijdje gaande of Zestienhoven wel een toekomst heeft. De opening van het vliegveld bij Lelystad is zeer omstreden vanwege de overlast die vliegtuigen in grote delen van het land gaan veroorzaken.

Bovendien wordt een groot deel van de Randstad bevrijd van vliegtuiglawaai en krijgt wellicht een schonere lucht door minder uitlaatgassen en fijnstof. Tel uit je winst.

Zo’n operatie gaat natuurlijk heel veel geld kosten, maar bedenk daarbij dat het om een investering gaat die misschien wel honderd jaar meegaat. En de kwaliteitswinst voor de mensen die in de Randstad wonen is enorm.

Wellicht zitten er ook nog economische voordelen aan het plan. Wat is de grond rondom Schiphol en Zestienhoven waard zonder vliegvelden? Wat kosten andere oplossingen om de kust te verdedigen tegen het stijgende zeewater en wellicht kunnen nieuwe technieken worden ontwikkeld, waar Nederland zijn voordeel mee kan doen. Bijvoorbeeld de ontwikkeling van supersnelle transportmiddelen, zoals treinen in vacuumbuizen, zogeheten hyperloops, die passagiers vanuit de steden naar het nieuwe vliegveld brengen.

Over het plan is al veel gesproken en gerekend. Wie durft het aan? Dit is werkelijk bouwen aan de toekomst. En voor alle dromers. Vliegtuigen zullen de komende decennia echt niet verdwijnen. Hopelijk kunnen ze wel een beetje milieuvriendelijker worden door duurzamere brandstof te gebruiken. Shell en KLM hebben er al mee geëxperimenteerd, nota bene door kerosine uit CO2 te maken.

Dus doen maar!

Dirk de Hoog